Waarom glutenvrij?

Deze website is er niet om je te overtuigen tot een glutenvrij dieet. Maar waarom glutenvrij eten? Veel liever helpen we je om een goede afweging te maken. Dus waarom zou je beginnen aan een glutenvrij leven?

Zeven redenen voor een glutenvrij dieet

1. Om medische redenen zoals bij Coeliakie (glutenintolerantie), dermatitis herpetiformis, glutenintensiviteit of tarweallergie.

Door deze medisch vastgestelde aandoeningen kan het noodzakelijk zijn om over te gaan tot een glutenvrij dieet in je leven. In deze gevallen is het noodzakelijk om het dieet strikt te volgen ter verbetering van de gezondheid. Let op dat wanneer de diagnose nog gesteld moet worden het niet verstandig is al te starten met een glutenvrij dieet. Omdat het dan niet goed getest kan worden hoe het lichaam reageert op het eten van voeding met gluten.

2. Om gewicht te verliezen

Een glutenvrij dieet volgen om af te vallen? Hierbij moet je jezelf afvragen of het verstandig is om het glutenvrije dieet hiervoor te gebruiken. Doordat je bepaalde dingen laat staan kun je er zeker door afvallen, maar ook glutenvrij zijn er voldoende ongezonde alternatieven. Het risico van een glutenvrij dieet is dat je voedingstoffen mist, hiervoor is het belangrijk om een goed gebalanceerd en gezond glutenvrij dieet te volgen en waar nodig supplementen te gebruiken. 

3. Verlaging cholesterol

Bij veel mensen die starten met een glutenvrij dieet wordt een verlaging waargenomen van het cholesterolgehalte. Er lijkt dus een positief effect te zijn voor mensen met een te hoog cholesterol en het overstappen op een glutenvrij eten 

4. Minder gewrichtspijn, betere concentratie, beter evenwicht, vermindering artritus en neuralgische aandoeningen

Verschillende geluiden gaan op dat voor verschillende aandoeningen mensen gebaat zijn met een glutenvrij dieet. Bij reumatische artritis en coeliakie zijn genetische overeenkomsten aangetroffen. Sommigen omschrijven na het eten van voedsel met gluten meer last te hebben van pijn als gevolg van ontstekingen in de uren erna. Toch is er onvoldoende bewijs van samenhang tussen het vermijden van gluten en verbetering van de gezondheid op dit vlak. Van type 1-diabetes wordt zelfs verondersteld dat het ook met consumptie van gluten in verband staat. 

5. Verbetering huid, acne weg

Vooralsnog zijn er geen wetenschappelijke bewijzen voor gevonden dat huidklachten verdwijnen door een glutenvrij dieet te volgen. Tegelijkertijd zijn er mensen die aangeven er wel baat bij te hebben

6. Verbeterde spijsvertering, meer energie, een betere gesteldheid

Er is niet een direct verband tussen glutenvrij eten en je energielevel of je humeur. Het kan natuurlijk wel goed wanneer je glutenvrij eet dit je darmen herstel geeft waardoor voeding beter wordt opgenomen. Dit zal je meer energie geven en kan er ook voor zorgen dat je beter in je vel zit. Er is dan echter een onderliggende oorzaak. 

7. Afname effecten autisme

Geluiden gaan op glutenvrij eten dit effect zou bewerkstelligen. Voor het met succes inzetten van eliminatiediëten, zoals het glutenvrije dieet, is echter onvoldoende wetenschappelijk bewijs dit verschil maakt. Dergelijke methoden kunnen zelfs gevaarlijk zijn.

Conclusie: 

Er zijn verschillende redenen waarom men kan kiezen voor een glutenvrij dieet. De meest voor de hand liggende reden is toch om medische redenen een glutenvrij dieet te volgen. Voor deze groep mensen draagt het aantoonbaar direct bij aan verbetering van hun gezondheid. Voor een aantal medische redenen heeft het glutenvrije dieet een bewezen noodzaak. De effecten voor diverse andere beweegredenen zoals hiervoor zijn opgesomd zijn niet altijd voldoende bewezen. Het is daarom verstandig om niet zomaar te starten aan het glutenvrije dieet zonder diagnose hiervoor.

Geef een reactie

Sluit Menu